Rozwód kościelny

Rozwód kościelny

Post przez Atena » 19 sie 2010, 21:17

Witam! Brałam ślub konkordatowy i jestem mężatką od 2 lat. Jednak nie układa nam się z mężem i wspólnie doszliśmy do wniosku, iż nie ma co się dalej oszukiwać i męczyć. Chcemy dać sobie szansę na ułożenie życia na nowo. Chcielibyśmy oprócz rozwodu cywilnego wziąć także rozwód kościelny. I stąd moje pytanie czy można w kościele wziąć rozwód, jak wygląda taka procedura i czy to w ogóle możliwe? Bo niestety nie znam się na tej tematyce.
Atena
Nowy User
Nowy User

EkspertWeselny.pl poleca

Pan Polecacz
II
II

Status rodzinny: narzeczony
Data ślubu: 5 sierpień 2011
Miejsce ślubu: Warszawa

Rozwód kościelny

Post przez Jolanta » 19 sie 2010, 21:46

Nie wiem czy wiesz, ale w Kościele Katolickim nie udziela się rozwodów ! Można natomiast w określonych przez prawo kanoniczne sytuacjach starać się o:
-stwierdzenie nieważności małżeństwa bądź
-dyspensę od małżeństwa zawartego a niedopełnionego (brak współżycia małżonków).

Więc w twoim przypadku w kościele możesz się starać o unieważnienie małżeństwa (te unieważnienie właśnie potocznie nazywa się rozwodem kościelnym) ;)
Jolanta
VII
VII

Powody stwierdzenia nieważności małżeństwa kościelnego

Post przez kasik » 19 sie 2010, 21:57

Małżeństwo w kościele może zostać uznane za nieważne, jeśli spełnia jakieś powody z wymienionych poniżej:

1. Małżeństwo kościelne może zostać nieważnie zawarte z powodu przeszkody zrywającej kanony 1083 – 1094 Kodeksu Kanonicznego. Te powody to:
· wiek młodociany (14 lat dla kobiety i 16 dla mężczyzny),
· niezdolność płciowa (impotencja),
· istniejący węzeł małżeński ( małżeństwo z inną osobą),
· różność religii (ślub z osobą nieochrzczoną),
· święcenia,
· śluby lub profesja zakonna,
· uprowadzenie,
· przeszkoda występku (małżonkobójstwa),
· pokrewieństwo (w linii prostej i do 4 stopnia linii bocznej),
· powinowactwo (w linii prostej),
· przyzwoitości publicznej,
· pokrewieństwa prawnego (powstałego z adopcji).